lördag, juli 12, 2008

Spökstad

Eskilstuna

"Har du det bra i Kentish Town?" frågar Nils. Ja, visst har jag det. När jag inte är på radion så läser jag, senast nu På resa med Herodotos av Kapuściński. En rewrite av den gamle grekens världshistoria, interfolierat med den unge korrespondentens första möten med Indien, Kina och Afrika. I Persiens och Hellas konflikt säger han sig söka själva ursprunget till klyftan mellan öst och väst, men det kommer att handla mer om Herodotos lärdomar om maktens mekanismer och om metoderna hos författaren till "det första stora reportaget i världslitteraturen". Och om vad som driver en människa ut i världen.

Jag har till slut fått tag i ett eget rum, ett tomt, vitt rum i ett sekelskifteshus, med parkettgolv och gammal kakelugn. Det påminner mig om min gamla lägenhet i Warszawa. Kvarteren som omger mitt hörn heter Vampyren och Vildsvinet. När jag kom hit för tre veckor sedan hade jag aldrig varit i Eskilstuna, men jag är hemma i Trocadero-land, spökstäder, sedan långliga tider.

Jag ser både svartklädda kentare och så kallade vanliga människor, uppfyllda av förväntan, vandra längs stadens gator. Ikväll möter Kent hemmapubliken, och de bitterljuva sångerna om rötterna och drömmen drar till sig både dem som beslutat sig för att en gång fly och dem som stannar kvar.


Andra bloggar om , , , , , ,

Etiketter: ,

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home