tisdag, maj 27, 2008

Gepäck

Jag packar inför tågresan söderut. Vill resa lätt men inte utan böcker för lediga stunder. Detta är inte rätt tid att falla in i Rebecca Wests Jugoslavien (vet inte när kommer till de delar hon beskriver nästa gång), inte heller vill jag kånka med mig Extremely loud and incredibly close, som jag trots tidigare erfarenheter av författaren lånat, jag tänker att i New York-miljö borde det fungera. Nej, det får anstå till senare på sommaren. Men för inspiration i skrivandet: fyndet från Philadelphia, The New New Journalism av Robert S. Boyton, en serie intervjuer med det samtida Amerikas ofta mer socialt medvetna nya new journalists, t.ex. Eric Schlosser. Och för att då till slut locka mig till Trieste: Pequod nr. 37 som tål att läsas igen, och så ett annat fynd: Ode till mångfalden av Adam Zagajewski, en Bra lyrik-utgåva från åttiotalet. Det får bli det, hittills, lättviktigt bagage.


Andra bloggar om: , ,

Etiketter:

2 Kommentarer:

Den 28 maj, 2008 17:14, skrev Anonymous Anonym...

Äh du skulle ju inte ha åkt utan Extremely loud... den dryper ju av mänskokärlek och måste således vara en servicetrött individs själsnektar.

(idag lekte jag att en sou-ande skev mig)

 
Den 28 maj, 2008 17:18, skrev Blogger Gabriel...

Nå, jag ska just ge mig av och den får omöjligt plats i väskan. Jag får hoppas att jag klarar mig med ovanstående.

Statens offentliga utredningar? Franska pengar?

 

Skicka en kommentar

<< Home