torsdag, augusti 03, 2006

Slo train coming

Vipavska Dolina, Slovenien

Anlände till Ljubljana med sista tåget efter en dags resa genom alplandskap, gröna sluttningar. Togs genast till Metelkova, ockuperade gamla armébaracker med klubbar, gallerier och liknande. Mosaikväggar, grillverandor och drivor av gamla fåtöljer, överallt folk, nu på sommaren inte så mycket studenter men utlänningar från det intilliggande hostelet. Ljubljanas Christiania. Dagen efter: radion toppar med att de börjat riva en av byggnaderna. Gentrifiering.

Efter en dag i stan, en vacker centraleuropeisk ganska liten huvudstad, enligt legenden grundad av Jason och argonauterna, ut på landet. Längs vindlande vägar ner mot Primorska, kustlandet, och i dalen nedanför de julianska alperna. Jag frågar min vän om hon inte är hemmablind för dessa fantastiska vyer, men efter en tid i storstaden: nej.

Själv är jag förstås hänförd av alper och vingårdar. Här i dalen, den kortaste vägen från Rom förbi Alperna mot nordost, stod ett avgörande slag mellan Östrom och Västrom 394, och jag kan meditera över detta i fran ett gammalt jaktslott.

Fram och tillbaka genom dalen i en gammal Renault med skatepunk i högtalarna, ett sista farväl till bekvämligheten innan den stora landsvägen öppnar sig.

Etiketter: ,

4 Kommentarer:

Den 03 augusti, 2006 16:01, skrev Blogger Nils...

Om du är framme i Lemberg, betyder det att din tripp är slut?

 
Den 04 augusti, 2006 13:39, skrev Anonymous Anonym...

Nils, hur står det till med geografikunskaperna? :-) Lemberg är ju Lviv i Ukraina och Laibach är Ljubljana i Slovenien. Fortsatt trevlig resa herr Stille, eller "drum bun" som det heter på rumänska där du förmodligen hamnar...

 
Den 05 augusti, 2006 12:41, skrev Blogger Nils...

Äsch, jag tänkte Laibach och skrev Lemberg. Gabbe har ju själv pratat om resan som Von Lemberg bis Laibach. Annars är det bra med geografikunskaperna, men för säkerhets skull ska jag läsa en kurs i geografi i höst.

 
Den 05 augusti, 2006 18:15, skrev Blogger Gabriel...

Ja, jag tänkte mig först resan från andra hållet men nu blev det så här. All the way to Lviv. Vi har inte sett det än...

 

Skicka en kommentar

<< Home