onsdag, juli 26, 2006

Brända av Polen

Tidig morgon utanför klubbarna

Jag satt en kväll på Diuna, gick ut från den ensamma lägenheten (varhelst det finns vita tomma väggar kan ensamheten slå till), för att omge mig med människor. I den rödbelysta loungen, fler IKEA-artiklar än någonstans på denna sidan Östersjön antagligen. Hann inte mer än komma in, blickar, ord. En kille knäppte till löst på halmhattens brätte: "Przepraszam? Renoir?". Sedan hann jag inte mer än sjunka ner i den orangea plaststolen, vika upp dagboken, och skriva tre rader innan jag såg två bekanta ansikten, vänner. En slump, lycklig sådan för de var nog de enda som var kvar i staden. Jag kunde dansa och le igen, boken stoppades undan. Vet inte vad det säger, men flera arkeologer kom att prata med mig under kvällen. Först, på dansgolvet. De hade sett mig sitta och sjunga vid en busshållplats. Jag var ofta här. Det stämmer. Sen: Du ser ut att vara en intressant person. Jag liknade en person i Brända av solen, med min tvättsäck. (Illavarslande att arkeologer dras till en?) Så gick jag från ensamhet in i två gamla och två nya liv.

Sedan dess en lång, het vecka av dammiga betonggator i solen, lättsinningt uteserveringsliv. På nytt turist i min stad med god vän på besök. Gick på Kronos Quartet; expressionistiskt med stråkar på bakgrund av samplingar, målande ljudlandskap från rymdfärder till Manhattan 9/11, och två, eller tre med avslutningen, Hendrix-covers. "An artist can express a political opinion just in the way he performs". Star-Spangled Banner.

Veckans höjdpunkt: Brązowe BeatsJadło. Lounge var bara början, böljade över housen till reggae, golvet följde med över ska- och punktoner till vad som här kallas old school, ett latinopass och... Zorba. Festen fortsatte och hade väl aldrig tagit slut om inte baren hade velat plocka ihop och stänga. På lördagen mer Dobra, ett farväl kanske, till God Save The Queen, fullt av indiekids igen, och vilken house-DJ på Diuna! Nattens samtal som alltid absurda, att man får höra svenska talas är ovanligt. Uppsala-polskor.

Denna vecka är arbete och strikta förberedelser, och fler farväl. Söderut, österut...

---

I veckans Transit i P3: En rapport från sommarens Warszawa. Ligger kvar t.o.m. måndag 31/7 18.00


Andra bloggar om: , , , , , ,

Även på intressant.se.

Etiketter: , ,

1 Kommentarer:

Den 29 juli, 2006 20:01, skrev Blogger Gabriel...

Tar tåget mot Ljubljana (Laibach för synthare) måndag morgon. Därefter... tja, läs vidare.

Gästinläggen har tagit kort semester. Snart åter.

 

Skicka en kommentar

<< Home